علائم بیش فعالی

جمعه 1 شهريور 1398
23:25
dorsa

علائم بیش فعالی ،بیش فعالی علائم مختلفی دارد که با تشخیص به موقع می توان آن را درمان کرد.

در این مقاله توضیحاتی در مورد علائم بیش فعالی و انواع بیش فعالی ارائه می شود . بهتر است قبل از ذکر علائم بیش فعالی به تعریف بیش فعالی بپردازیم.

بیش فعالی چیست؟

اختلال نقص توجه بیش فعالی یک اختلال عصبی- رشدی است. به این معنا که مبنای عصب شناختی دارد و در دوران رشد خود را نشان می دهد. گاهی هر کودکی که مقداری شیطنت داشته باشد به اشتباه بیش فعال تشخیص داده می شود و برعکس ممکن است فردی بیش فعال باشد و به پای شیطنت کودک گذاشته شود. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که با چیستی این اختلال آشنا باشیم و علائم و نشانه های آن را شناخته و به موقع اقدام کنیم.

تفاوت بیش فعالی و شیطنت

پیش از سال 2011، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) دستورالعملی برای تشخیص ADHD در کودکان سنین 6 تا 12 سال داشت. در سال 2011، آنها دستورالعمل های خود را برای شامل کودکان پیش دبستانی و نوجوانان، گسترش دامنه برای سن سنین 4-18 گسترش یافته است. بنابراین سن تشخیص به قبل از دبستان گسترش پیدا کرده است باوجود اینکه دستورالعمل مشخصی برای تشخیص وجود ندارد وجود نشانه های زیر می تواند کمک کننده باشد.

گاهی والدین مخصوصاً پدر ، بیش فعالی کودک را به حساب شیطنت های عادی دوران کودکی می گذارد و مادر را متهم به حساسیت زیاد می کند و گاهی نیز به اشتباه رفتارهای عادی کودک که متناسب با سطح رشدی وی است را برچسب بیش فعالی توصیف می کنند و تمام این مسائل به دلیل عدم آگاهی در خصوص این اختلال می باشد.

بیش فعالی کاملاً با شیطنت های دوران کودکی متفاوت است ، شیطنت و بازی هایی که نمود حرکتی دارند ، کنجکاوی های کودک و حتی گاهی خرابکاری هایی که کودک براثر بی تجربگی دارد از خصوصیات دوران کودکی است اما گاهی این تحرک و شلوغ کاری از حد خود خارج می شود به طوریکه کودک غیر قابل کنترل می شود و هیچ قاعده و نظمی در رفتار کودک ندارد . اما این نگاه یک نگاه کلی است به دلیل اینکه هر کدام از ما تعریف خاصی از شیطنت داریم . به همین خاطر روان شناسان معمولاً به شکل واضح به توجه به نشانه های رفتاری این اختلال را مورد بررسی قرار می دهند و معمولاً برای تشخیص اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه ، سه علامت را باید نظر قرار دهیم که شامل : بیش فعالی و پر تحرکی، کمبود توجه و تمرکز و اعمال تکانه ای (ناگهانی و غیر قابل پیش بینی می شود ) که در قسمت نشانه های بیش فعالی به شکل واضح در مورد نشانه های رفتاری این سه علامت صحبت خواهیم کرد.

علائم بیش فعالی حتماًباید در بیش از یک مکان دیده شود یعنی اگر کودک فقط در خانه یا فقط در مدرسه این علائم را داشته باشد تشخیص اختلال داده نمی شود علائم باید در مدرسه برای مدت 6 ماه وجود داشته باشد همینطور نشانه های این اختلال باید قبل از 7 سالگی ظاهر شود .

با در نظر گرفتن این نشانه های رفتاری و با شرایطی که ذکر شد ما می توانیم متوجه بشویم که کودک شیطنت های عادی دوران کودکی را دارد یا اینکه بیش فعال است .

علائم ونشانه های رفتاری اختلال بیش فعالی – نقص توجه

ذهن کوکان بیش فعال همانند یک موتور فعالیت می کند و یک جا ثابت نمی ماند در تشبیه ذهن آنها می توان گفت مانند این است که مرتب از یک کانال تلویزیونی به کانال دیگر زده شود ، آن ها نیز در توجه شان به محرک های محیطی همین گونه عمل می کنند

محرک ها به راحتی تمرکز آن ها را به هم می زنند ذهنشان در حال مسابقه است و نمی توانند سرعتش را کم کنند به این خاطر نشانه های زیر را در رفتار آن ها می توان دید که اغلب والدین از آن شکایت دارند این نشانه ها عبارتند از :

- قبل از اتمام یک کار به سراغ کار دیگر می روند و کارها را ناتمام رها می کنند.

- فعالیت های روزمره را فراموش می کنند.

- لوازم و وسایلی که برای انجام دادن تکالیف و کارهایشان لازم است را اغلب گم می کنند.

- در سازماندهی کارها و فعالیت ها مشکل دارند.

- اغلب اینطور به نظر می رشد که توجهی به آنچه می شنوند ، ندارند گویی اصلاً آنچه به آنها گقته می شود را نمی شوند.

- زیاد صحبت می کنند و وسط حرف دیگران به اصطلاح می پرند و صحبت دیگران را قطع می کنند.

- به جزئیات دقت نمی کنند و اشتباهات واضحی انجام می دهند.

- خیلی ضعیف حروف و کلمات را کنار هم قرار می دهند و نوشته های شلوغ و درهم برهمی دارند.

- از انجام تکالیفی که دوست ندارند اجتناب می کنند و در تمام کردن تکالیف مدرسه و مواردی که فعالیت ذهنی می طلبد با مشکل مواجه هستند.

- تکالیفشان را سرسری انجام می دهند و اشتباهاتی ناشی از بی دقتی دارند.

- به سؤالها قبل از اینکه کامل تمام شود پاسخ می دهند و اغلب فکر نکرده این کار را انجام می دهند.

- کودک معمولاً با دستهایش بازی می کند به اصطلاح در جایش مدام در حال وول خوردن است ، یک جا بند نمی شود.

- معمولاً کلاس را ترک می کند ، جایی که نیاز به نشستن است می دود ، می پرد.

- به نظر می رسد همیشه در حال حرکت است.

- اغلب قادر به پیگیری دستورات یا اتمام کارها نیست.

انواع اختلال بیش فعالی – نقص توجه

زمانیکه صحبت از اختلال بیش فعالی می شود اغلب والدین اینطور تصور می کنند که بیش فعالی فقط شامل کودکانی می شود که بی قراری حرکتی زیادی دارند و به اصطلاح یک جا بند نمی شوند و از در و دیوار بالا می روند، در صورتیکه این فقط یکی از انواع این اختلال می باشد گاهی کودک ممکن است از نظر بی قراری حرکتی مشکلی نداشته باشد و فقط اختلال در توجه و تمرکز داشته باشد ولی از نظر والدین این مشکل پنهان باقی می ماند و کودک درمانی را دریافت نکند .

متخصصین سه زیر مجموعه از اختلال بیش فعالی –نقص توجه را در نظر می گیرند و این سندروم را به سه زیر شاخه فرعی تقسیم می کنند که عبارتست از :

1- نوع بی توجهی غالب

2-نوع بیش فعالی – تکانشگری غالب

3- نوع مرکب

کودکان در گرئه بی توجه معمولاً از نظر شناختی کند هستند و مشکل اصلی آن ها معمولاً در تکالیف درسی و مدرسه مشخص می شود و در نشانه های مربوط به توجه و تمرکز مشکل دارند . این کودکان معمولاً اینطور به نظر می رسد که گویی در حال خیال پردازی هستند و به اندازه کافی توجه ندارند.

کودکان گروه بیش فعال – تکانشگر

معمولاً کودکان پردردسری هستند و در کنترل حرکات مشکل دارند ، پرخاشگری بیشتری را نشان می دهند ، در ارتباط با صاحبان قدرت از قبیل والدین ، معلین مشکل زیادی دارند و نسبت به گره اول از سوی همسالان بیشتر طرد می شوند .

کودکانی که در گروه مرکب قرار می گیرند ، نشانه های بیش فعالی – تکانشگری و عدم تمرک ، اغلب کودکان در گروه مرکب قرار می گیرند ، اما باید توجه داشت ممکن است کودک این اختلال را داشته باشد اما در دو گروه دیگر تشخیص داده شود که این تشخیص بوسیله متخصص صورت می گیرد . علت بیان کردن این سه زیر مجموعه در اینجا بیشتر به دلیل توجه والدین به گروه اول یعنی گروه بی توجهی غالب است زیرا در بسیاری موارد شاهد این مسئله بوده ایم که والدین در این گروه برای درمان اقدامی را انجام نمی دهند .


[ بازدید : 346 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مقالات نقره ای است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]